Anasayfa » Gündem » Türkiye’nin Yeni Muhteşem Eseri: Yavuz Sultan Selim Köprüsü

Türkiye’nin Yeni Muhteşem Eseri: Yavuz Sultan Selim Köprüsü

İstanbul Boğazı’nın Karadeniz’e bakan kuzey tarafında inşa edilen ve resmi adı Yavuz Sultan Selim Köprüsü olan Üçüncü Boğaz Köprüsü görkemli bir törenle hizmete açıldı. İsmi 9. Osmanlı padişahı ve ilk halifesi Yavuz Sultan Selim’e ithafen verilen Köprünün güzergâhı, Avrupa Yakası’nda Sarıyer’in Garipçe mahallesi ile Anadolu Yakasında Beykoz’un Poyrazköy semtinde yer almaktadır. Köprü 59 metre genişliği ile dünyanın en geniş, 322 metre kule yüksekliği ile eğik askılı köprü sınıfında dünyanın en yüksek, tüm köprü sınıflarında Fransa’da bulunan Millau Viyadüğü’nden sonra ikinci en yüksek kulesine sahip asma köprüsü ve 1.408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem bulunan en uzun asma köprüsüdür. Köprünün temeli 29 Mayıs 2013’te atıldı. 27 ayda 4,5 milyar lira harcanarak inşa edilen köprü 27 Ağustos 2016 tarihinde trafiğe açıldı. İstanbul’da iki yakayı üçüncü kez bir araya getiren Yavuz Sultan Selim Köprüsü özellikleri ile öne çıkıyor. Üçüncü Köprü dünyada ilklere de imza atıyor.

Üçüncü Köprü’nün Teknik Özellikleri

59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş köprüsü unvanını alan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 8 şeridi karayo lu, 2 şeridi de demiryolu olmak üzere toplam 10 şeritten oluşuyor. Deniz üzerindeki uzunluğu 1408 metre, toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün toplam maliyeti ise 4,5 milyar lira. Yavuz Sultan Selim, kule yüksekliği ve ara açıklığı ile dünyanın en büyük köprüsü. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 15 kilometre otoyol ve bağlantı yolu, iki şeritli tren yolu, sekiz şeritli karayolu kapasitesi, yaya yürüyüş yolu ve estetiğiyle dünyaya örnek bir proje. Köprü, dünyadaki diğer köprülere

bakıldığında birçok alanda ilk olma özelliği taşıyor. Yavuz Sultan Selim Köprünün iki yük treninin aynı anda geçebileceği şeklinde tasarlandığı bildirildi. Kabloların 100 yıllık kullanım süresine sahip olduğu ve yorulmadan dolayı herhangi bir değişime gerek bulunmadığı aktarıldı. Dünyada ilk defa bu kadar mukavemetli bir kablo kullanıldığına dikkati çeken uzmanlar, “Tüm telleri uç uca eklesek, 124 bin 832 kilometre yol almış oluruz. Bu da dünyanın etrafını 3 kez dolaşmak anlamına geliyor. Kabloların gerçek bir çekme dayanımı var” diyor. Son 40 yılda İstanbul’da kaydedilen en yüksek rüzgâr hızı, saatte 130 kilometre. Köprü isesaatte 170 kilometre rüzgâra dayanabilecek güce sahip. Köprü ayrıca, Kuzey Anadolu Fay Hattı’ndan 70 kilometre uzaklıkta bulunuyor.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden Geçişler Başladı

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılışı yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakan’ı Ahmet Arslan gece 00:00’da açılacağını duyurmuştu. Vatandaşlar, görevlilerin köprüye çıkan bağlantı yollarını gece 00:00’dan önce kontrollü bir şekilde açtığını görünce, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden ücretsiz geçti. Araçlarıyla köprüye gelen vatandaşlar ellerinde Türk bayraklarıyla aileleriyle bol bol hatıra fotoğrafı çektirdi. Bazı vatandaşların köprüde selfie çektiği görülürken bazı vatandaş lar ise sosyal medya aracılığıyla canlı bağlantı kurdu. Köprüden geçen vatandaşların araçlarının kornalarına sürekli basarak sevinç gösterileri yaptığı görüldü. Bu sırada köprüde görevli trafik polisleri duran araçlara, “Vatana millete hayırlı olsun, güle güle kullanın” anonsu yaparak araçların yollarına devam etmelerini istedi.

Açıldığını Duyunca Hemen Geldik

Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün açıldığı haberini alan Numan Ceylan isimli bir vatandaş, “Açıldığını duyunca hemen geldik. Çok güzel olmuş, gayet iyi bir eser olmuş. Yenibosna’dan geldik bir görelim istifade edelim dedik, arkadaşlara da anlatırız.” Ayrıca köprüye eşiyle birlikte gelen Atilla Aydoğdu isimli vatandaş ise, “Bizim söyleyeceğimiz çoğu şeyi zaten reisi cumhurumuz açılışta söyledi. Söylediklerinin tamamen arkasındayız ve yanındayız. Onun bir emriyle hareket edecek güçlü bir orduya sahip, Allah onu başımızdan eksik etmesin” dedi. B

unu Yapanlardan Allah Razı Olsun

Yunanistan’ın başkenti Atina’dan gelerek Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçen Tır sürücüsü Hüseyin Sayan, “Eskiden yasak saat vardı 6 saat bekliyorduk. 6 saat demek Ankara’ya gider bir araba. Şimdi ne oldu transit yasak diye bir şey kalmadı. Bunu yapanlardan Allah razı olsun çok iyi bir şey” dedi. Köprünün inşaatına başlandığı zaman orada olduğunu söyleyen bir vatandaş: “Türkiye için yapılabilecek en güzel projelerden bir tanesi. Başlangıcında temelinde buradaydım. İşten ayrılırken yüksekliği bir buçuk metreydi. Şu an 320 metre ile bitti. Çok mutluyum” diye konuştu. Köprüden bir kez geçip, ikinci kez geçmeye gelen bir vatandaş ise. “Gurur verici. Merakla gecenin bir vakti yola çıktık, köprüye geldik. İstanbul’un trafiğine büyük katkısı alaca ” dedi. Ailesini yanına alarak köprüden geçmeye gelen bir kişi de “Çok mutluyuz, heyecanlıyız. Karşıya sık sık gidiyorduk. Trafikte uzun zaman harcıyorduk. Köprünün açılması ile birlikte bu süre kısalacak” dedi. 26 Ağustos’ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın açılışını yaptığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve oto- yolunda 6 gün süren ücretsiz geçişlerin ardından ücretli geçişler başladı. Ancak HGS, OGS sisteminde ve kredi kartıyla ödeme sisteminde yaşanan sorun, otoban çıkışlarında araç kuyrukları oluşmasına neden oldu. Bazı vatandaşlar da duruma kornalarına basarak tepki gösterdi. Yaklaşık bir saat süren sorunun çözülmesinin ardından araç kuyrukları sona erdi. İstanbul Boğazı’na yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Ku zey Marmara Otoyolu’nun açılmasıylabirlikte bölgedeki konut fiyatları da yükseldi. Köprüye yakın yerlerde ise konut fiyatları düştü. Satılık konutların fiyatlarının 2 kat arttığını, kiralık evlerin ise tükendiğini belirten Gayrimenkul Danışmanı Leyla Portakal, “Müthiş bir talep patlaması yaşıyoruz. Fiyatları artmasına rağmen elimizde kiralık daire kalmadı ancak köprüye yakın yerlerin fiyatları maalesef düştü. Müthiş bir talep patlaması yaşıyoruz. Hafta içi olmasına rağmen bir hayli kalabalıktı. Öncelikle kiralık daire elimizde hiç kalmadı, fiyatları müthiş arttı. Kirası 3 bin lira olan yerlerde 5-6 bin lira oldu. Bölgede hemen hemen kiralık daire sıkıntısı yaşıyoruz. Satılık konutların fiyatları arttı ve satılanlar da oluyor. Faizlerin düşmesi de alımları etkiledi. Fakat köprüye yakın yerlerin fiyatları maalesef düştü. Orada kiralık ve hiç kullanılmamış çok güzel villalarımız vardı ama veremiyoruz. Çünkü köprüye yakın olan siteler tamamen bitti. Ne satılık olarak ne de kiralık olarak kimse yüzüne bakmıyor. Çünkü vatandaşlar, ‘biz buraya doğal ve sessizlik için geliyoruz’ dediler. O yüzden köprüye yakın yerler değerini kaybetti” dedi. Eyüp, Çatalca, Arnavutköy, Sarıyer, Beykoz, Çekmeköy ve Sancaktepe ilçeleri köprü ve otoyol sayesinde ön plana çıktı. Köprüden biraz daha uzak köy ve semtlerde kiralık konutlar fiyat artışına rağmen tükenirken, köprüye yakın sitelerde satış yapılamadığı öğrenildi. Vatandaşların doğal ve sessizliği nedeniyle bu köyleri tercih ettikleri, bu yüzden köprüye yakın yerlerden konut satın almadıkları belirtiliyor.