Bilişim teknolojisindeki gelişmeler ulaştırma sektörünü de etkileyerek Akıllı Ulaşım Sistemleri’nin yaygınlaşmasına neden oldu. İletişim ve enformasyon sistemlerinin ulaştırma sektörüne uygulanması olarak tanımlanan bilişime dayalı Akıllı Ulaşım Sistemleri, karayolu trafiğinde karşılaşılan farklı sorunların çözümünde önemli bir araç olma konumuna geldi. GPS ve kablosuz teknoloji kullanılarak karayolları üzerinde oluşturulan ağlar ile bütünleşen sistem, karayolları üzerinde buzlanma, sis, kaza, yol çalışması gibi durumları sürücülere önceden bilgilendirmek ve oluşması muhtemel kazaları en aza indirmek için gerekli önlemleri önceden alma noktasında önemli bir görev üstleniyor. Gelecekte bilgisayar teknolojisiyle donatılmış otonom araçların yaygınlaşmasıyla karayolu ulaşımına yepyeni bir boyut getirecek olan sistem için Karayolları Genel Müdürlüğü şimdiden düğmeye bastı. İstanbul, Ankara, İzmir, Mersin, Trabzon, Van ve Antalya’da “Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezi” kuran Karayolları, meteorolojik veriler ve kameralardan sağlanan görüntülerden elde ettiği yol durumuna ait bilgilerle sürücüleri uyarıyor. Önemli noktalara kurulan dijital uyarı ve bilgilendirme ekranları ile yol durumu hakkında sürücülere bilgiler aktaran Akıllı Ulaşım Sistemi’nin 2014 yılında daha geniş bir alanda kullanılması için çalışmalar sürdürülüyor. Otoyollarda “akıllı yol” uygulaması için ilk adım atıldı. Uygulama Türkiye’de en çok trafik kazasının gerçekleştiği 40 km uzunluğundaki Gebze-İzmit batı kavşakları arasında gerçekleştirilecek. Projeyle günde yaklaşık 70 bin aracın geçtiği yolda trafik akışının daha güvenli sağlanması, sürücülerin hava ve yol durumu hakkında bilgilendirilmesi, hız limitlerinin yoğunluğa göre otomatik olarak düzenlenmesi hedefleniyor. Projeye göre kurallara uymayan sürücülerin cezalandırılmasının akıllı sistemlerle sağlanması amaçlanıyor. Projenin 330 Günde Bitmesi Planlanıyor Aselsan Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan açıklamada firma ile Karayolları Genel Müdürlüğü İstanbul 1. Bölge Müdürlüğü arasındaki anlaşmanın yürürlüğü girmesiyle birlikte 330 gün içerisinde tamamlanacağı bildirildi. Firma sözleşme tutarını ise 18 milyon 745 bin 789 TL olarak açıkladı. “Gebze-İzmit Batı Kavşakları Arasına Trafik Yönetim Sistemi Tesisi Projesi” ile yoğun trafiğin yaşandığı bu yolda, trafiğin güvenli şekilde akışını sağlamak için sürücülerin hava ve yol durumu hakkında bilgilendirilmesi, hız limitlerinin yoğunluğa göre otomatik olarak düzenlenmesi ve kurallara uymayan sürücülerin cezalandırılmasının akıllı sistemlerle sağlanması hedefleniyor.“Akıllı yol” sayesinde karayolundan en fazla aracın uyumlu ve konforlu bir şekilde faydalanması ile birlikte ölümlü ve yaralanmalı kazaların önüne geçilmesi amaçlanıyor. Karayollarındaki İşaretleme Çalışmaları Karayolları Genel Müdürlüğü’nden elde edilen bilgiye göre, son 11 yılda 183,1 milyon metrekare yatay işaretleme, 1 milyon 245 bin metrekare düşey işaretleme, 12 bin 748 kilometre otokorkuluk çalışması yapılarak bin 617 adet kavşak sinyalize kontrollü kavşak haline getirildi. Ayrıca bin 64 adet kaza kara noktası ve kaza potansiyeli yüksek kesimde iyileştirme çalışmaları tamamlandı. Kaza Noktaları Belirleniyor 2013 yılında 24 milyon 390 bin 978 metrekare yatay işaretleme, 129 bin 6 metrekare düşey işaretleme, 2 bin 190 kilometre otokorkuluk çalışması yapılarak 225 adet kavşak sinyalize kontrollü kavşak haline getirildi. Ayrıca 104 adet kaza kara noktası ve kaza potansiyeli yüksek kesimdeki iyileştirme çalışmaları sürüyor. Kar ve Buzla Mücadele 2012-2013 Yılı Kış Programı Kar ve Buz Mücadelesi çalışmalarında devlet ve il yollarında 403 adet kar mücadele merkezinde (refüj mahalli), 4 bin 290 adet makine ve ekipman ve 3 bin 514 adet fiilen katılan personelle yollar 7 gün 24 saat açık tutuluyor.